top of page
Foto van schrijverBritt Brackenie

Maar ik heb geen contact met leidinggevenden... Zo kun je toch invloed uitoefenen!

Bijgewerkt op: 13 okt.

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat leidinggevenden het verschil maken of de deelnemers aan je training het toepassen van nieuwe inzichten en vaardigheden volhouden. Daarom is het ook een van de 12 Hefbomen voor Transfereffectiviteit. We hebben vaak meer invloed dan we denken, maar wat als je geen contact hebt met leidinggevenden? Hoe kun je dan invloed uitoefenen? Door deze blog te lezen:


➡️ Krijg je inzicht in hoe je leidinggevenden kunt betrekken, zelfs als je geen direct contact hebt

➡️ Ontvang je een concreet uitgewerkte tool die je morgen al kunt gebruiken in een leerprogramma

➡️ Bedenk je zelf wat een eerste kleine stap is om leidinggevenden te betrekken


Veelvoorkomende uitspraken van leidinggevenden

Steun van leidinggevenden


In de meest ideale situatie stimuleren, ondersteunen én eisen leidinggevenden de toepassing van het geleerde in het werk. In de werkelijkheid is dit zeker niet altijd het geval. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Zoals een te grote span of control, andere prioriteiten of te weinig besef dat zij zoveel invloed hebben of medewerkers een gedragsverandering volhouden.


Als je contact hebt met leidinggevenden kun je eenvoudig onderzoeken wat de meestvoorkomende oorzaak is en daar een slimme oplossing voor bedenken. Maar als je geen contact hebt is dat een grotere uitdaging. Maar niet getreurd. Ook daar is een oplossing voor.


💡PS: Meer weten over de oorzaken waarom leidinggevenden de transfer niet ondersteunen? Lees de blog: Leidinggevenden hebben geen tijd


Invloed uitoefenen via de deelnemer


Geen contactgegevens van leidinggevenden? Ga dan de deelnemers aan je training stimuleren om hun leidinggevenden te betrekken. Een simpele en effectieve manier om dit te doen is om ze een opdracht te geven:


➡️ Plan een gesprek in met je leidinggevende na de training

➡️ Gebruik deze drie inspiratievragen tijdens het gesprek


Transfertool

Zie hier een concreet uitgewerkte tool die wij voor Next Learning ontwikkelden om de deelnemers te motiveren om in gesprek te gaan met hun leidinggevende. Na een congres ga je vaak met een vol hoofd terug naar huis. Voordat je het weet ben je weer bezig met je dagelijkse werk. Met deze interventie wil je tijd creeren voor reflectie, het delen van waardevolle inzichten en uiteindelijk toewerken naar meer toepassing en zichtbare impact na een congres.


💡PS: In een training context is er vaak een grote groep deelnemers die het geleerde wel gaat toepassen, maar dan terugvalt in oud gedrag. Daar is deze tool perfect voor!


Wat is belangrijk als je dit wilt inzetten?


Gaat iedereen dit doen? Nee. Is dat erg? Nee. Als drie van de acht deelnemers aan je training het wel doen heb je al meer invloed uitgeoefend op de transfereffectiviteit dan wanneer je dit niet had gedaan. We hebben wel een aantal tips voor je waardoor de kans nog groter wordt dat ze het gaan doen:


Tip 1: Gesprek met leidinggevenden inplannen

Maak aan het eind van de training tijd vrij en laat de deelnemers het gesprek al inplannen. Dit is een stok achter de deur. Je gaat niet zomaar een afspraak annuleren als deze al ingepland is.


💡 PS: wil je het einde van je training echt het verschil maken. Bekijk dan hefboom 7 van de 12 Hefbomen voor Transfereffectiviteit. Dit is écht een quickwin!


Tip 2: Verleid ze met iets extra's

Je wilt deelnemers verleiden om dit gesprek te voeren. Denk na waar jouw doelgroep enthousiast van wordt? Zo printen wij de opdracht uit en geven we het met twee koekjes aan de deelnemers. Misschien is er in jouw organisatie een plek waar je lekkere koffie kunt drinken. Wat dacht je van een tegoedbon voor twee kopjes koffie. Bedenk iets wat de deelnemers stimuleert om deze stap te zetten. Zo spelen we in op ons rationele brein: "Dit lijkt mij nuttig!" als het emotionele brein: "Dit is leuk: ik ga dit NU doen!" Wat de kans op succes vergroot.


Tip 3: Pas de taal aan

Een extra finishing touch: Maak de tekst op maat voor de doelgroep en de organisatie. Welke taal wordt er gesproken? Welke taal past het beste bij de cultuur? Hoe kun je het resultaat van de training nog meer tot leven laten komen?


Now it’s your turn!


Wij willen jou aanzetten tot actie. Heb je nog twee minuten? Denk dan eens na over de volgende vragen:


➡️ Wat vond je het meest interessant uit dit artikel?

➡️ Welke ideeën heb je die je kunt toepassen in je werk?

➡️ Welk idee vind je het leukst om mee te starten?

➡️ Wat zou het jou opleveren als je daarmee aan de slag gaat?

Bepaal welke kleine stap jij wilt zetten. Want alleen jij kunt ervoor zorgen dat dit artikel leidt tot transfersucces. Zet 'm op!


Man moedigt aan om transfer stap te zetten

Bronnen


Wil jij je verdiepen in meer wetenschappelijke inzichten en theorieën dan kan ik de volgende bronnen aanraden:


➡️ Brinkerhoff, R (2006) What If Training Really Had to Work?

➡️ Brinkerhoff, R. O., & Montesino, M. U. (1995). Partnerships for training transfer: Lessons from a corporate study. Human Resource Development Quarterly

➡️ Haidt, J. (2006). The happiness hypothesis: Finding modern truth in ancient wisdom. Basic Books.

➡️ Kahneman, D. (2011). Thinking, fast and slow. Farrar, Straus and Giroux.

➡️ Leone, P. (2008). Take Your ROI to Level 6. Training Industry Quarterly, Spring





72 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page