Medewerkers die het geleerde toepassen in het werk: ingewikkeld? Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Inmiddels weten we dat je vaak al met kleine stappen grote resultaten boekt. Zoals deze twee voorbeelden uit wetenschap:
15 minuten gesprek met leidinggevenden voor en na een training
De deelnemers een implementatie-intentie in de training laten formuleren
Het effect van deze 'transfertools' is dat het de kans op transfer verdubbelt en soms zelfs verdriedubbelt.
Transfernieuws is ook zo'n tool waarvan we wekelijks zelf ervaren dat het werkt. We zetten dit namelijk in bij al onze trainingen en leerprogramma's.
Tijd dus om jou daar meer over te vertellen, zodat je het ook eens kunt uitproberen (-;
Stop: vergeet deze stap niet!
Voordat je meteen vol enthousiasme aan de slag gaat: stop! Het is namelijk slim om eerst te onderzoeken wat de medewerkers tegenhoudt of tegen gaat houden om het geleerde toe te passen in het werk. Daarbij helpen deze 12 Hefbomen voor Transfereffectiviteit. Dit zijn de belangrijkste voorspellers of een deelnemer het geleerde uit een training gaat toepassen in het werk. Bekijk de hefbomen en denk eens na: welke hefboom is hier de grootste uitdaging? Bij deze doelgroep en in deze organisatie?
Als dan blijkt dat de uitdaging in een van de volgende hefbomen zit:
Transferwilskracht
Steun van collega's
Mogelijkheden voor toepassing
Dan zou transfernieuws nog wel eens het verschil kunnen maken (-;
Wil jij jezelf verdiepen in de 12 Hefbomen voor Transfereffectiviteit van Ina Weinbauer-Heidel om de impact van trainingen te verhogen? Bekijk dan ons aanbod. Of bestel het boek: 'What makes training really work'
Transfernieuws
Het idee van transfernieuws is dat deelnemers na een training vertellen hoe zij de toepassing hebben vormgegeven. Elke week deelt iemand anders nieuws. Dit zorgt ervoor dat:
deelnemers nadenken over de toepassing in hun praktijk
een stok achter de deur hebben om het te gaan doen
deelnemers leren van elkaars toepassing
jij als facilitator een prachtige kwalitatieve evaluatie hebt opgezet: je kunt zien hoe deelnemers het toepassen en of het lukt
je mooie verhalen verzamelt over de toepassing waarmee je toekomstige deelnemers weer kunt inspireren
Zie hier een voorbeeld van transfernieuws van een deelnemer aan de Transfer Fast Track.
Dat klinkt mooi hè? Dat dachten wij ook.
We hebben de afgelopen jaren veel geleerd over wat wel en wat niet werkt. Zo faalde ons eerste experiment met transfernieuws en zien we nog steeds wel eens dat het niet helemaal van de grond komt. De uitdaging is om bij elke tool goed na te gaan: hoe zorgen we dat dit gaat werken? Wat is er nodig bij deze doelgroep in deze organisatie?
Een aantal implementatie tips voor jou!
Hieronder een aantal tips waarmee jij transfernieuws wél op gang krijgt.
1. Introduceer transfernieuws als boost voor je motivatie
Eindig de training met een speciale aanbieding. Wil je een aantal weken lang een boost krijgen voor je motivatie? Met authentieke succesverhalen en praktische ervaringen? En een tijdinvestering van maximaal vijf minuten? Schrijf je dan in voor transfernieuws.
2. Gebruik een platform dat past bij je doelgroep
Een platform waar mensen al gebruik van maken is een slimme keuze. En misschien nog belangrijker: waar jouw deelnemers graag met elkaar communiceren. Dit kost dan zo min mogelijk moeite. Soms is dat een appgroepje. Soms past een post op intranet beter. En soms gewoon via mail.
3. Laat deelnemers inschrijven voor een specifieke datum
In de ideale situatie mogen de deelnemers zichzelf inschrijven op een datum. Zodra je jezelf inschrijft op een datum heb je de intentie om transfernieuws te gaan delen. Deze intentie is een van de werkende principes van transfernieuws. We willen ons consistent gedragen met dat wat we afgesproken hebben.
4. Trap zelf af als facilitator
Als facilitator trap je het transfernieuws af. Je laat hiermee aan anderen zien wat de bedoeling is. Maak het dus niet 'te perfect'. Inmiddels eindigen wij zelf ook met transfernieuws om iedereen te bedanken voor het delen van hun ervaringen.
5. Het stokje doorgeven aan de volgende
Aan het einde van het bericht geef je het stokje door. Bijvoorbeeld: ‘Ik kijk nu al uit naar volgende week als Ilona transfernieuws deelt.’ Dit is een extra herinnering voor de volgende deelnemer.
Now it’s your turn
Een artikel dat je aanzet tot actie. Dat zou toch wel heel vet zijn! Heb je nog twee minuten? Denk dan eens na over de volgende vragen:
Wat vond je het meest interessant uit dit artikel?
Is er iets voorbijgekomen waar je nu al iets mee kunt in je werk?
Wat zou het jou opleveren als je daarmee aan de slag gaat?
Bepaal aan de hand hiervan welke kleine mini stap je wilt gaan zetten. Want alleen jij zorgt ervoor dat dit een artikel wordt met transfersucces. Zet 'm op (-;
Comments