WhatsApp inzetten om het leerproces te versterken. Dat kan. Vrij simpel zelfs. En bij verschillende regionale ambulancevoorzieningen in Nederland gebeurt het! Door deze blog te lezen:
Krijg je inzicht in een succesverhaal uit de praktijk
Ga je na of transferwilskracht in jouw context zorgt voor ineffectieve trainingen
Kom je tot nieuwe ideeën om uit te proberen
Transferwilskracht
Tijdens de Onderwijsdagen van de Academie voor Ambulancezorg gaven we een workshop over de 12 Hefbomen voor Transfereffectiviteit. We lichten altijd een hefboom uit. We delen wetenschappelijke inzichten. En maken dit vervolgens praktisch. Dit keer was het tijd voor de hefboom transferwilskracht. De vraag waar je dan over nadenkt is:
‘Hoe zorg je ervoor dat de deelnemers het geleerde blijven toepassen, zelfs als ze tegenslagen ervaren?’
Uit onderzoek weten we dat ongeveer zeventig procent van de deelnemers er uiteindelijk niet in slaagt om dat wat ze leren in een training blijvend toe te passen in het werk. Een gemiste kans. Want ze willen wel, maar het lukt niet om vol te houden. Dat maakt transferwilskracht een belangrijke vereiste als we meer zichtbaar resultaat van trainingen terug willen zien.
Even terug naar de Onderwijsdagen. Daar vertelden we meer over een concrete tool: transfernieuws. Dit is een eenvoudige manier om elkaar aan de toepassing te herinneren na een training. Dit zetten we zelf ook in na afloop van onze eigen leerprogramma’s.
Als je zo’n tool introduceert is het altijd even zoeken: ‘Hoe zou je dit in een andere context in kunnen zetten?’ En toen werd er toch een inspirerend voorbeeld uit de praktijk gedeeld. We dachten gelijk: ‘Yes, dit moeten meer vakgenoten weten! Dit voorbeeld verdient een podium!’
Meer weten over transferwilskracht? Lees dan de blog: Ik blijf doorzetten, ook bij tegenslag: transferwilskracht
Een voorbeeld uit de praktijk
Nu ben je natuurlijk nieuwsgierig naar het voorbeeld. Hier heb je ‘m:
Bij de regionale ambulancevoorziening Haaglanden is een WhatsApp groep opgezet. Daarin worden hartfilmpjes gedeeld. In vaktaal: Ecg’s. Dit is het eerste onderzoek dat je krijgt bij pijn op de borst. Een Ecg geeft de elektrische signalen van het hart weer in een grafiek. Zie hieronder een voorbeeld. Je ontdekt of het hart normaal functioneert of niet. En als er een afwijking zichtbaar is ga je onderzoeken wat dit betekent.
Bron: geneesleer.nl
Irene van Soest is de oprichtster van deze WhatsApp groep. Ze had dit initiatief gezien in een andere regio en dacht: ‘Dit is ook interessant voor ons!’ Ze zag namelijk dat een aantal collega’s onzeker waren over het interpreteren van deze hartfilmpjes.
Rene Hogenbirk die de WhatsApp groep nu beheert zegt: ‘Een Ecg is codetaal. Je maakt een beslissing op basis van wat je ziet. Het is altijd een beetje eng. Je kunt net als met hersenen niet zomaar in het orgaan kijken. En je wilt de juiste conclusies trekken zodat je passende zorg kunt verlenen.’
Naast wat onzekere collega’s waren en gelukkig ook een aantal enthousiastelingen die hun kennis wilden delen. Zo is er een groep ontstaan met vijf leden. Na een halfjaar groeide dit al uit tot veertig leden. Het werd een levendig platform voor kennisdeling en interactie, waarbij zelfs artsen zich aansloten. Iedereen wilde meedoen.
Een voorbeeld van een gesprek
Hierboven zie je een voorbeeld van hoe dit eruitziet in WhatsApp. Een collega heeft een ingewikkelde situatie meegemaakt en deelt een geanonimiseerde Ecg. Er wordt kort wat verteld over de patiënt. Bijvoorbeeld: man, 88 jaar, gebruikt deze medicijnen. Presenteert zich nu met deze klachten. Dan start het leerproces:
Wat zien jullie aan ritme?
Wat voor een infarct heeft hij?
Wat moet ik doen?
De collega geeft niet te veel vrij. Vaak worden er meerdere Ecg’s gemaakt waardoor je de collega’s ook het verloop kunt laten zien. Zo bouw je de spanning een beetje op en lijkt het net echt (-;
Het effect van deze WhatsApp groep
Nadat een deelnemer een Ecg deelt begint het ‘raadspelletje’ meteen. Degene die de casus inbrengt weet natuurlijk de uitkomst al, maar daagt op deze manier collega’s uit om mee te denken. Hierdoor ontwikkelen ze als groep de kennis en vaardigheden om afwijkingen in Ecg’s te herkennen en na te gaan wat dit betekent. Het is een mooie vorm van werkplekleren om vakbekwaam te worden en te blijven. En doordat het een soort van spelletje is, vinden mensen het ook nog eens leuk om te doen.
Rene Hogenbirk vertelt: ‘Ons leerpunt is het succes van de groep. Inmiddels zijn we met meer dan honderd deelnemers. Er is steeds minder interactie. Dat is jammer. Met een kleine groep voelt het toch veiliger om actief mee te doen.’
Welke mogelijkheden zijn er?
Hieronder delen we een aantal inzichten zodat je na kunt gaan of een soortgelijk initiatief bij jou de effectiviteit van training verhoogt.
Er zijn weinig mogelijkheden voor toepassing
Ambulanceverpleegkundigen werken vrijwel dagelijks met Ecg’s. Maar wat als het niet dagelijks voorkomt? Maar wekelijks of maandelijks? Dan weet je dus dat er weinig toepassingsmogelijkheden zijn. Het risico bestaat dan dat het geleerde uit een training wegzakt. In dit soort gevallen is er veel winst te behalen om de situaties die wél voorkomen met elkaar te delen. Acht deelnemers samen maken tenslotte veel meer situaties mee.
Er speelt veel in en rondom het werk
In deze context gaat het over een vakinhoudelijke handeling. Maar wat nou als het gaat over beïnvloeden of feedback geven. Dit zijn onderwerpen die je sneller parkeert. Zeker als je in je werk meteen opgezogen wordt door de waan van de dag. Of als je allerlei ballen hoog hebt te houden. Dan is de kans dat je vergeet wat je van plan was groter. Dan werkt een soortgelijk initiatief als dit dus ook. De deelnemers krijgen dan elke keer een herinnering. Hierdoor gaat de aandacht weer naar de toepassing.
Welke mogelijkheden zie jij?
Grote kans dat jij niet in de ambulancezorg werkt, maar te maken hebt met een totaal andere doelgroep en totaal andere organisatie. Probeer eens vanuit dit praktijkvoorbeeld na te denken over de kansen in jouw context. Een aantal vragen:
Is transferwilskracht een uitdaging binnen jouw context?
Zijn er trainingen die je organiseert waarbij er niet dagelijks toepassingsmogelijkheden zijn?
Zou je dit in kunnen zetten als vorm van werkplekleren waardoor je de trainingstijd kunt verminderen?
Welke mogelijkheden zie je om WhatsApp als tool in te zetten in het transferproces?
We zijn benieuwd naar welke mogelijkheden jij ziet. Of misschien heb jij wel een soortgelijke ervaring met WhatsApp die je wilt delen.
Conclusie
Dit praktijkvoorbeeld laat zien hoe je een simpel en alledaags hulpmiddel zoals WhatsApp kan omtoveren tot een krachtige (werkplek)leervorm. Door het in te zetten na afloop van een training verhoogt het niet alleen de impact, maar creëer je ook een interactieve leeromgeving waarin kennis en ervaringen worden gedeeld. Dit ondersteunt professionals in hun dagelijks werk. Win-win-win.
Heb jij nu ook een inspirerend voorbeeld dat het podium verdient? Neem dan contact op via hi@routetwaalf.nl. Wij interviewen je graag om vervolgens de waardevolle inzichten te verspreiden richting andere vakgenoten.
Comments